Svar: Spisetid - for tidligt til familien
3. august 2017
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt høre, at det er svært at få hverdagen til at hænge sammen, hvis I skal nå aftensmaden allerede kl 17-17.30, fordi jeres dreng ellers bliver overtræt og ked af det og aftenen ender i gråd og frustration...
I kan vælge at tilbyde ham aftensmad før I andre - han kan evt. få rester fra aftenen i forvejen, så han stadig tilbydes rigtig mad og også familiemad, eller I kan vælge at give ham en middagsret fra glas, som passer til hans alder - og når han så er puttet til natten kl 18-19, så kan I voksne sætte jer og spise.. Det er naturligvis dejligt, hvis I kan spise sammen alle sammen, men hvis det lige nu ikke kan lade sig gøre, så går det nok. Det vil sandsynligvis ændre sig, når han starter i vuggestue og har vænnet sig til en ny hverdag og rytme der...
Faktisk kan man godt overveje, hvor meget I skal ændre på lige nu, hvis vuggestuestart er lige om hjørnet. For børn reagerer meget forskelligt, - nogen sover mere, andre sover mindre, og hvis den rytme han har lige nu faktisk fungerer, og det lyder som om, at det vil kunne fungerer med vuggestuens rytme, så er det ofte en masse arbejde for at ændre noget, som vuggestuestarten alligevel ændrer og måske ødelægger....
Men ellers så er det en god idé, hvis I kan lægge et bad ind mellem hans formiddagslur og middagslur. Ved at gøre dette, så får I forlænget hans vågenperiode midt på dagen, I får ham stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt, og når han så puttes til sin middagslur, så vil den ofte ligge senere - og dermed vil hans puttetidspunkt om aftenen også ofte komme til at ligge lidt senere. Jo senere han står op fra sin middagslur, jo senere vil han ofte være parat til at sove til natten.. Så det kan også være en mulig løsning hos jer og i hvert fald et forsøg værd :)
Hans måltider bør ligge nogenlunde fast, og det samme bør hans spisetidspunkter. Det handler om at påvirke hans indre ur, og dermed hans indre fornemmelse for sult og mæthed og hans indre fornemmelse for træthed og behov for at sove, så han netop føler sig parat, når han puttes... Man skal ikke være rigid og ikke putte børn i kasser, men man må gerne hjælpe dem til en rytme, som sikrer at de er parate til at spise, når maden serveres og er parate til at sove, når det er sovetid :)
Det er også rigtig godt, hvis I kan forsøge nogenlunde at følge samme rytme, som han skal have i vuggestuen, så hans rytme ikke variere alt for meget og så hverdag og weekend ligner hinanden. + /- en halv times tid plejer dog ikke være noget problem.
Det er generelt en god idé med et fast stå op tidspunkt, jo mere fast dagen starter, jo mere følger resten af dagen ofte efter. Det vil sige, at hvis han f.eks. skal op kl 06.30 og han nogle dage ikke vågner af sig selv, så må I gerne vække ham her, så han kommer op og der er tid til at få morgenmad osv. før han skal i vuggestue - og tid til at aflevere ham uden for meget stress... Og så vil hans puttetidspunkt naturligt også ligge mere fast, måske vil de putte ham omkring kl 09, og det samme kan I så gøre derhjemme. På samme måde vil hans middagslur også komme til at ligge nogenlunde fast, og det vil puttetidspunktet om aftenen også...
Der kan i overgangsperioden godt være lidt udfordringer med søvnen. Måske vil han vægre sig mod at blive puttet i vuggestuen, bliver måske forstyrret af de andre børn osv. og han kan være ekstra træt derhjemme, fyldt op med masser af nye indtryk - og vil derfor måske sove tidligt i en periode... Eller måske vil han sove rigtig godt i vuggestuen og sove længere, fordi han bliver træt af alle de nye indtryk og vil derfor naturligt så begynde at sove lidt senere om aftenen... Der er ingen faste regler her, og I er nødt til at se, hvad tiden bringer :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele, også med vuggestuestart :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske